MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
26
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Ένα εικαστικό… Rave Party στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας

Οδεύοντας προς την αρχή του χειμώνα, η «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» ετοιμάζεται για το… πέρασμα στον Κάτω Κόσμο, μια θεματική που συνδέεται με τον χορό και την κουλτούρα των ρέιβ πάρτυ στην ομαδική έκθεση εικαστικών με τίτλο «A Rave Down Below», που εγκαινιάζεται το Σάββατο 18 Νοεμβρίου 2023, με περφόρμανς και ένα… ολονύκτιο πάρτυ.

Σπύρος Κακουριώτης | 17.11.2023 Φωτογραφίες: John Kouskoutis

Απέχοντας λιγότερο από ένα μήνα από την τελετή λήξης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης, που για τους διοργανωτές της, στην Ελευσίνα, είναι ταυτόχρονα και έναρξη, οι περισσότερες εκδηλώσεις αρχίζουν σταδιακά και προσανατολίζονται στην έννοια της «κατάβασης».

Έτσι, η τελευταία μεγάλη έκθεση εικαστικών της «2023 Ελευσίς», που με τη σήμανση «Μυστήριο 151» και τίτλο «A Rave Down Below» εγκαινιάζεται το Σάββατο 18 Νοεμβρίου, στις 20.00, επιχειρεί να συνδυάσει, σύμφωνα με τον επιμελητή της, εικαστικό Πάνο Γιαννικόπουλο, «τον μύθο της κατάβασης στον Άδη με τις σύγχρονες υποκουλτούρες του χορού», καθώς ο χώρος όπου φιλοξενείται, στο Παλαιό Ελαιουργείο, έχει μεταμορφωθεί σε ένα μισοφωτισμένο μεταβιομηχανικό τοπίο, σαν κι αυτά τα μυστικά τοπία που, τη δεκαετία του 1990, φιλοξενούσαν δεκάδες rave parties στην πόλη της Ελευσίνας.

Από τις τελετουργίες του παρελθόντος σε αυτές του σήμερα

«Θέλουμε να περάσουμε από την τελετουργία του παρελθόντος στις τελετουργίες του παρόντος», συνεχίζει ο Πάνος Γιαννικόπουλος, αναφερόμενος στη σύνδεση ανάμεσα «στα Ελευσίνια Μυστήρια, που αποτελούσαν τον μύθο της διαχείρισης του θανάτου, και στην ιστορία της πόλης σήμερα, μέσα από τα rave parties, όπου ο παραληρηματικός χορός αποτελεί ένα μέσο διαχείρισης της εξάντλησης που προκαλεί η καθημερινότητα».

«Φύλακας» στην είσοδο της έκθεσης, όπως εκείνοι που λειτουργούσαν σαν επίφοβοι «πορτιέρηδες» στα μυστικά ρέιβ πάρτυ, ένα αποτροπαϊκό γοργόνειο, φτιαγμένο από τον Θεόδωρο Γιαννάκη, με τίτλο «Gorgoneion Complex Winged – no face no morph aka Hysteria Recline» (2023). Δύο γυμνά σώματα με φτερά, που θυμίζουν τις χθόνιες δυνάμεις των Ερινύων, ενωμένα σε ένα καταλήγουν στην κεφαλή της Γοργόνας, σε ένα σύμπλεγμα που ο καλλιτέχνης επεξεργάστηκε χάρη σε τεχνολογίες ΑΙ και 3D εκτυπώσεων.

Επιτοίχια γλυπτά

Έχοντας αφήσει πίσω του τον «φύλακα», ο επισκέπτης εισέρχεται στην πρώτη αίθουσα, όπου κυριαρχούν δύο μεγάλου μεγέθους επιτοίχια γλυπτά. Πρόκειται για τις δύο ταξιδιώτισσες, τις «Travellers» (2023) της Λητώς Κάττου, επίπεδες μορφές από μύθους του παρελθόντος, αλλά και μορφές από ένα διαφορετικό μέλλον, και τη γλυπτική εγκατάσταση «Spirit Structures» (2023) του Πέτρου Μώρη, πέντε γλυπτά μέσα από τα οποία ο καλλιτέχνης διερευνά τη διασύνδεση του ανατομικού και του γεωλογικού σώματος, του «πάνω» και του «κάτω», με αναφορές στο έργο του γάλλου λογοτέχνη και στοχαστή Ζορζ Μπατάιγ.

Διαβαίνοντας σκυφτός ένα χαμηλό άνοιγμα, ο επισκέπτης βρίσκεται στη δεύτερη αίθουσα στην οποία εκτείνεται η έκθεση, όπου κυριαρχούν μια μεγάλου μεγέθους ελαιογραφία της Κατερίνας Παπαζήση, με τίτλο «To Hell and Back» (2023), που αποτυπώνει την κάθοδο στην Κόλαση μέσα από μορφικές και χρωματικές αναφορές στην αναγεννησιακή τέχνη, το μπαρόκ, αλλά και τον σύγχρονο εξπρεσιονισμό.

Ανάμεσα στα άλλα έργα, στην αίθουσα αυτή ξεχωρίζει η «σαρκοφάγος» από ξύλο και κεραμικό που κατασκεύασαν οι Nicola Baratto και Γιάννης Μουράβας, με τίτλο έναν στίχο των Χειμερινών Κολυμβητών: «Ο ζων νεκρός της μνήμης μας, μια πτήση στον αιθέρα, στο χάος και στο όνειρο, απελπισιά χορτάτος» (2023). Στη ζωφόρο της σαρκοφάγου παρουσιάζεται ένα περίπλοκο ψηφιδωτό συμβόλων, που δημιουργεί ένα ονειρικό τοπίο που διερευνά τη συγγένεια ύπνου και θανάτου.

Αρχειακή περιήγηση

Λίγο πριν εξέλθει, περνώντας μέσα από το έργο του «Atlas» του Captain Stavros, μια εγκατάσταση από μέταλλο, ύφασμα και ξύλο, ο επισκέπτης μπορεί να πάρει μια γεύση από τη rave σκηνή της πόλης, έτσι όπως αναπτύχθηκε τη δεκαετία του 1990, μέσα από μια σειρά αρχειακά τεκμήρια, όπως προσκλήσεις, εισιτήρια, αφισέτες, διαφημιστικά φυλλάδια κ.λπ. που εκτίθενται στον χώρο, ενώ σε μια άλλη προθήκη το «Greek Visions», το online ψηφιακό αρχείο του Τάκη Ζωντήρου, παρουσιάζει μια συλλογή αρχειακού υλικού που αναδεικνύει τη ρέιβ κουλτούρα μέσα από τον φακό του ελληνικού περιοδικού «Lemon».

Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της έκθεσης, το Σάββατο 18 Νοεμβρίου, οι Odete και Nkisi θα πραγματοποιήσουν performances που σχετίζονται με τον ήχο και το σώμα, ενώ θα ακολουθήσει –τι άλλο;– ένα ολονύκτιο πάρτυ, με DJs της τοπικής και διεθνούς rave σκηνής, τους Fofi Tsesmeli, Odete, Amateurboyz, Ayshel και GRΞTA.

Καλλιτέχν(ιδ)ες που συμμετέχουν

Στην έκθεση «A Rave Down Below» παίρνουν μέρος με έργα τους οι καλλιτέχνες και καλλιτέχνιδες: Θεόδωρος Γιαννάκης, Βίκτωρ Γκόγκας – Κώστας Κωστόπουλος, Λητώ Κάττου, Πέτρος Μώρης, Κατερίνα Παπαζήση, Γεωργία Σαγρή, Γιώργος Σαπουντζής, Baratto – Mouravas, Captain Stavros, Nkisi, Flux Office, Greek Visions, Klaus Jurgen Schmidt, Odete, Diana Policarpo, Wu Tsang.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΜυστήριο 151 «A Rave Down Below»: Εικαστική έκθεση, performances κι ένα ολονύχτιο rave party στην Ελευσίνα12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης «A Rave Down Below»
Παλαιό Ελαιουργείο, Παραλία Ελευσίνας
Διάρκεια: 18 Νοεμβρίου 2023 – 28 Ιανουαρίου 2024
Ώρες λειτουργίας: Τετάρτη – Παρασκευή, 17.00-20.00, Σάββατο – Κυριακή, 13.00-20.00
Είσοδος ελεύθερη

 

Περισσότερα από Art & Culture
VIMA_WEB3b