MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
25
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Status Update: Ηλέκτρα Ελληνικιώτη, σκηνοθέτις

Εγκατέλειψε στα γρήγορα την Πάντειο. Στη Νέα Υόρκη πήγε από περιέργεια για την μέθοδο της Ann Bogart και του Tadashi Suzuki. ‘Εχει κόλλημα με τον Βακαλόπουλο, το παραδέχεται.

Στέλλα Χαραμή | 14.01.2021 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΕΛΛΗ ΤΣΑΤΣΟΥ, ΣΟΦΙΑ ΣΜΥΡΝΙΟΥΔΗ

Δεν αποτέλεσαν «μεγάλο θέμα» οι καλλιτεχνικές μου ανησυχίες στο μεγαλύτερο μέρος της έως τώρα ζωής μου.

Ασχολούμουν με τις Τέχνες στο σχολείο όσο ακριβώς με το μπάσκετ και το διάβασμα. Νομίζω πως, με το πέρασμα του χρόνου, απλώς συνειδητοποίησα ότι τον τρόπο με το οποίο θα αποτύχω στις Τέχνες, τον αντέχω περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη εκδοχή αποτυχίας μου.

Δεν μπορώ να διαλέξω μια εμπειρία ή ένα πρόσωπο που με καθόρισαν καλλιτεχνικά.

Όσο, όμως, το σκέφτομαι παρατηρώ ότι όλες οι εμπειρίες και τα πρόσωπα έχουν το κοινό χαρακτηριστικό της απουσίας: Ανακαλώ ανθρώπους και καταστάσεις που με καθόρισαν από μακριά, απουσιάζοντας δηλαδή επί της ουσίας από το μέρος της ζωής μου που συνέθετε η βιωμένη εμπειρία.

Από την εμπειρία των σπουδών μου στη Νέα Υόρκη ανακαλώ την οργανωτικότητα, την πρακτικότητα και τον πρωταθλητισμό με τον οποίο αντιμετωπίζουν την υποκριτική τέχνη.

Αλλά ταυτόχρονα και την περιγραφικότητα με την οποία προσεγγίζουν αφηρημένες και θεωρητικές έννοιες της ύπαρξης οι Αμερικάνοι· την απουσία, δηλαδή, ουσιαστικού πνευματικού βάθους στο περιεχόμενό τους. Και τέλος, την σχεδόν καθημερινή διαπίστωσή μου ότι οι Έλληνες ηθοποιοί είναι ενδεχομένως οι καλύτεροι του κόσμου.

Ούτε για μια στιγμή δεν αναθεώρησα που δεν τέλειωσα την σχολή Πολιτικών Επιστημών στο Πάντειο.

Έχω αναθεωρήσει, ενδεχομένως, που δεν έκανα ένα διδακτορικό πάνω στο θέατρο, αλλά για τις Πολιτικές Επιστήμες δεν αναθεώρησα ποτέ.

Θέλω να πιστεύω ότι το θέατρο που προτείνω είναι καθόλα θηλυκό.

Όχι γυναικείο, θηλυκό. Χαρακτηρίζεται από μια ρευστότητα και μια κυκλικότητα, μια τάση στην αποφάνεια, συχνά από ξαφνικό και υπερβολικό αισθηματισμό κι από μια πίστη ότι η αδυναμία είναι δύναμη. Δεν επιδιώκω οι παραστάσεις μου να διακηρύσσουν ή να αξιώνουν κάτι, αλλά αντίθετα να υποθέτουν και να φιλοξενούν.

Παίζω σπάνια, επομένως νιώθω καλύτερα ως σκηνοθέτις.

Απ’ ό,τι φαίνεται η σκηνοθεσία είναι η αποτυχία που αντέχω περισσότερο. Και γι’ αυτό θαυμάζω τους ηθοποιούς για το θάρρος και το θράσος τους να αποτυγχάνουν επί σκηνής.

Με τον κινηματογράφο έχω ανοίξει λίγα και πολύ διασκεδαστικά κανάλια επικοινωνίας.

Μ’ αρέσει κυρίως να ασχολούμαι με το σενάριο και να πηγαίνω μετά στα γυρίσματα για να βλέπω πόσο μετατοπίζεται η ιστορία από το χαρτί. Εκεί βρίσκεται όλη η ομορφιά του κινηματογράφου και η βασική ομοιότητά του με το θέατρο (όπως τουλάχιστον οφείλει να γίνεται στο δεύτερο): Η ταινία δεν είναι μια αναπαράσταση του σεναρίου, όπως και η παράσταση δεν είναι μια αναπαράσταση του θεατρικού κειμένου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΑναστάσης Ροϊλός: Σημασία έχει τι θα κάνω μετά12.09.2018

Αν έχω καθοριστεί από τις ομάδες περισσότερο από το προσωπικό μου αίτημα; Και ναι και όχι.

Και οι Bijoux de Kant και η «Θέρος» είναι ομάδες που τις συνθέτει και τις καθορίζει το προσωπικό αίτημα του κάθε συμμετέχοντα. Φτιάχτηκαν με τρόπο τέτοιο που υπάρχει χώρος και (καλώς εννοούμενη) απαίτηση για να εκφράσεις το προσωπικό σου αίτημα. Οι ίδιες οι ομάδες, δηλαδή, υπάρχουν επειδή τα μέλη τους έχουν προσωπικά αιτήματα, και το αντίστροφο.

Το σύνολο δράσεων πάνω στο έργο του Βακαλόπουλου «Γραμμή του ορίζοντος» προέκυψε από μια τεράστια αγάπη για το μυθιστόρημα

κι από τη συνειδητοποίηση ότι είναι αδύνατο να κάνω μόνο ένα πράγμα. Θυμάστε ένα παλιό παιχνίδι που ανάλογα από πού το άνοιγες αποκάλυπτε κάτι άλλο; Ε, αυτό είναι και η «Γραμμή»: Την ανοίγεις από τη μία και βλέπεις μια ταινία, την ανοίγεις από την άλλη και βλέπεις μια ραδιοφωνική εκπομπή, την ανοίγεις στη μέση και βλέπεις ένα μουσικό συγκρότημα, την ανοίγεις από κάτω και βλέπεις μια παράσταση. Θα ήταν κρίμα να μην την δούμε, δημιουργοί και θεατές, με όλους τους τρόπους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑStatus Update: Άλκηστις Ζιρώ, ηθοποιός12.09.2018

Αν ο Χρήστος Βακαλόπουλος ήταν εν ζωή θα τον καλούσα να αναλάβει όλο το εγχείρημα

και να το κάνει όπως θέλει. Κι εγώ θα αναλάμβανα μόνο τη διεύθυνση παραγωγής. Είμαι σίγουρη, ότι αυτός θα το έκανε καλύτερα.

Δημιουργοί με τους οποίους με συνδέει κάτι τόσο οργανικό όσο με τον Χρήστο Βακαλόπουλο υπάρχουν άλλοι δύο:

Ο Σολωμός και ο Παπαδιαμάντης. Και για τους τρεις το «γιατί» είναι το ίδιο: Η θεώρησή τους στο νεο-ελληνικό και την ελληνικότητα και η τρυφερή στωϊκότητα με την οποία παραδέχονται την ομορφιά που ενέχει η οντολογική ήττα του ανθρώπου.

Κυριολεκτικά, η δική μου, απολύτως προσωπική γραμμή του ορίζοντα είναι η θέα της γραμμής του ορίζοντος από την παραλία Αποθύκα της Χίου.

Μεταφορικά, η φυσική τάση που έχω να ορίζω τα πράγματα αμφισβητώντας τα. Όπως έχει πει ο σπουδαίος Πεντζίκης, «προσεύχομαι στα πράγματα για να με δώκουν ζωή».

Ακριβώς τώρα είναι που μακραίνει κι άλλο το βλέμμα μου.

Μέσα σε αυτή τη συνθήκη επισφάλειας, σε αυτή τη ματαίωση και τη δυστοπία. Τη ζωή πιστεύω τη ζεις, όπως σου δίνεται. Δεν ξέρω πώς είναι να σκύβεις το κεφάλι και να αγνωμονείς. Κοιτάω πάντα τη ζωή και τη συνθήκη κατάματα. Ακόμα κι όταν ο χώρος που μου δίνεται είναι περιορισμένος, δεν καταδικάζω και το χρόνο που μου έχει δοθεί και είναι πεπερασμένος.

Η ιδέα ενός πολιτιστικού χώρου γεννήθηκε από την ίδια τη «Γραμμή του Ορίζοντος» και τις «Μεταμφιέσεις» της.

Θέλαμε να δημιουργήσουμε τη «Γραμμή» σε λευκό καμβά, για να της δώσουμε τη δυνατότητα να αποκτήσει ακριβώς τη μορφή που επιθυμεί. Γι’ αυτό και με το τέλος της «Γραμμής», η Θέρος θα «βγει» καλλιτεχνικά από το χώρο του «Κάμιρος».

Ένας βασικός λόγος που αποφασίσαμε η καλλιτεχνική επιμέλεια του Κάμιρος να δίνεται σε άλλες ομάδες και δημιουργούς, ήταν το ότι δεν μπορούμε να φανταστούμε το καλλιτεχνικό και αισθητικό αποτύπωμα αυτής της προσπάθειας.

Ανυπομονούμε και οι ίδιοι για το ποιο θα είναι αυτό! Αν φαντάζομαι κάτι, έχει να κάνει με το αποτύπωμα της προσπάθειάς μας σε σχέση με το διευρυμένο αίσθημα μοναξιάς και με τη λανθάνουσα οικονομική εξάρτηση που μαστίζουν το θεατρικό πεδίο.

Κάμιρος είναι το όνομα ενός πλοίου και έδρα του είναι η οδός Ιθάκης.

Εγώ, πάντως, δεν έχω ορίσει το δικό μου προορισμό. Όπως γράφει και ο Βακαλόπουλος στη «Γραμμή», «δεν ήρθα για να κρίνω τον κόσμο, ήρθε για να (…) αφήσω το βλέμμα μου να κυλήσει σαν καθαρό νερό, να το στείλω ταξίδι».

Για μένα είναι αναπόφευκτο να κάνεις σε τέτοιο πλαίσιο καινούργια βήματα.

Η άλλη ανάγνωση της βασανιστικής αναμονής και στασιμότητας είναι η ανακουφιστική παύση και βραδύτητα. Δε μου κοστίζει τόσο η αναμονή, όσο η απαξίωση και πολιτική κοροϊδία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΕγκαίνια για την Ερευνητική Σκηνή του Εθνικού με… παραφωνίες12.09.2018

Ναι παλιότερα έμενα στην Κυψέλη και τώρα ιδρύω έναν χώρο εκεί.

Δεν ξέρω, αν είναι η Κυψέλη το θέμα. Αλλά αν είναι, δεν είναι πολύ ωραίο θέμα; Από όπου κι αν την πιάσεις: Από την ετυμολογία και τον ορισμό του ονόματός της, από τη θέση της στον αθηναϊκό χάρτη, από το πολυπρόσωπο και πανέμορφο πλήθος της, από τα αναπτυξιακά και κοινωνικά της σκαμπανεβάσματα· είναι σπάνια! Με όλα αυτά τα ονόματα νησιών στους δρόμους της, όταν περπατάς στην Κυψέλη νιώθεις ότι περπατάς πάνω στο νερό.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Η Ηλέκτρα Ελληνικιώτη είναι η καλλιτεχνική υπεύθυνη της πολυποίκιλης σειράς καλλιτεχνικών δράσεων «Γραμμή ορίζοντος» που εμπνέεται από το ομότιτλο μυθιστόρημα του Χρήστου Βακαλόπουλου. Η «Γραμμή του ορίζοντος» μεταμφιέζεται σε εικαστικά, θέατρο, μουσική, κινηματογράφο, ραδιόφωνο, σε συζητήσεις και αφιερώματα. Για περισσότερες πληροφορίες για όλες τις δράσεις στο https://grammiorizontos.com/

Την ίδια ώρα, ως επικεφαλής της ομάδας «Θέρος» ιδρύει κι έναν νέο χώρο πολιτισμού στην Κυψέλη, τον «Κάμιρο», η φυσική χρήση του οποίου θα ενεργοποιηθεί μόλις ανοίξουν τα θέατρα ενώ η καλλιτεχνική του διεύθυνση θα περνάει κάθε έξι μήνες σε μια νέα ομάδα.

Περισσότερα από Πρόσωπα
VIMA_WEB3b