MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
26
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
  • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

    Η Μαρία Κάλλας μέσα από την Μαρίνα Αμπράμοβιτς, την Μόνικα Μπελούτσι και την Φανί Αρντάν

    43 χρόνια μετά τον θάνατό της, η Μαρία Κάλλας συνεχίζει να εμπνέει τους μεγαλύτερους δημιουργούς του κόσμου, αποδεικνύοντας ότι στην μνήμη μας θα μείνει για πάντα ζωντανή.

    author-image Τατιάνα Γεωργακοπούλου

    Σαν σήμερα, στις 16 Σεπτεμβρίου 1977, η Μαρία Κάλλας, η μεγαλύτερη «ντίβα της όπερας», έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 53 ετών. Η Ελληνοαμερικανίδα υψίφωνος με την ξεχωριστή φωνή και το αστείρευτη δυναμικότητα, ήταν η επιδραστικότερη σοπράνο του 20ου αιώνα, με τους New York Times να την αποκαλούν την «πιο συναρπαστική καλλιτέχνιδα της εποχής της».

    Ο μύθος παραμένει ζωντανός

    43 χρόνια μετά τον θάνατό της, ο «μύθος» της Μαρίας Κάλλας παραμένει αλώβητος. Από την μία, η φωνή της έχει χαρακτηριστεί από τις πιο ιδιαίτερες του κόσμου -ο Βρετανός συνθέτης Walter Legge είχε δηλώσει ότι η Κάλλας διαθέτει το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό ενός ερμηνευτή: Μία φωνή που ο καθένας μπορεί να αναγνωρίσει.

    Από την άλλη, η Κάλλας έζησε μία θυελλώδη ζωή, γεμάτη σκάνδαλα, έρωτα, πόνο και δόξα, μία συγκλονιστική ιστορία που φυσικά θέλουν πολλοί να μεταφέρουν στην μεγάλη οθόνη και τη σκηνή.

    Έτσι, πολλοί είναι εκείνοι που έχουν προσπαθήσει να αναβιώσουν τον «μύθο» της Μαρίας Κάλλας μέσα από τις δικές τους δημιουργίες. Κλασικό παράδειγμα είναι η ταινία του Φράνκο Τζεφιρέλι «Callas Forever» με πρωταγωνίστρια την Φανί Αρντάν, ενώ πιο πρόσφατα δύο επίσης σημαντικές καλλιτέχνιδες έχουν αναλάβει τον δύσκολο αυτό ρόλο. Φυσικά μιλάμε για την Ιταλίδα ηθοποιό Μόνικα Μπελούτσι και για την διάσημη εικαστικό και περφόρμερ Μαρίνα Αμπράμοβιτς.

    Φυσικά καμία ηθοποιός δεν έχει τολμήσει να μιμηθεί ερμηνευτικά την σπουδαία υψίφωνο, καθώς οι συγκρίσεις θα ήταν αναπόφευκτες και -όπως είναι λογικό- μη ευνοϊκές για εκείνες.

    Παράλληλα, όπως είχε πει η ίδια η Κάλλας: «Eίναι ένα τρομερό πράγμα να είσαι η Μαρία Κάλλας, γιατί προσπαθείς συνεχώς να κατανοήσεις κάτι που ποτέ δεν πρόκειται να κατανοήσεις».

    Κάλλας για Πάντα

    Η ηθοποιός που έχει ενσαρκώσει περισσότερες φορές την Μαρία Κάλλας είναι μάλλον η Φανί Αρντάν. Χαρακτηριστική απόπειρα είναι η αυτή στην ταινία του Φράνκο Τζεφιρέλι, «Κάλλας για Πάντα« (Callas Forever). Ο Ιταλός σκηνοθέτης ήταν καλός φίλος της Κάλλας, ενώ την είχε σκηνοθετήσει στο παρελθόν στις όπερες «Τόσκα», «Νόρμα», αλλά και στην «Τραβιάτα».

    Τον απαιτητικό ρόλο της Μαρία Κάλλας ανέλαβε η Φανί Αρντάν, η οποία ενσάρκωσε μια Κάλλας, στο «τέλος» της δόξας της, όταν είχε χάσει πλεον την φωνή της.

    Η ίδια η Αρντάν έχει δηλώσει πολλές φορές πόσο θαυμάζει την Ελληνοαμερικανίδα σταρ. Χαρακτηριστικά είχε δηλώσει: «Μου έμαθε πολλά η Μαρία Κάλλας. Μέχρι το τέλος της ζωής της πίστευε ότι θα ξαναπαίξει τη Νόρμα. Μέχρι το τέλος έκανε πρόβες. Έζησε τη ζωή της, κράτησε ακέραιη τη ζωή του καλλιτέχνη.»

    Μάλιστα, η Αρντάν συμμετείχε στην ταινία «Maria by Callas» του Tom Volf -που θα σκηνοθετήσει και την Μόνικα Μπελούτσι στο Ηρώδειο, αλλά και στη γαλλική παραγωγή του θεατρικού έργου «Master Class».

    Οι Επτά Θανάτοι της Μαρία Κάλλας
    Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς ως Μαρία Κάλλας, φωτογραφία: Wilfred Hosl

    Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς ως Μαρία Κάλλας, φωτογραφία: Wilfred Hosl

    «Οι Επτά Θάνατοι της Μαρία Κάλλας» είναι το νέο και πολύ φιλόδοξο πρότζεκτ της «ιέρειας του περφόρμανς» Μαρίνα Αμπράμοβιτς. Συνδυάζοντας στοιχεία από βίντεο και περφόρμανς, το έργο αυτό ενώνει επτά διάσημες άριες που έχουν συνδεθεί με το όνομα της Κάλλας, με νέα μουσική από τον συνθέτη Marko Nikodijevic.

    «Όταν την άκουσα για πρώτη φορά στο ραδιόφωνο, στην κουζίνα της γιαγιάς μου στην τότε Γιουγκοσλαβία, μαγεύτηκα και ανατρίχιασα» είχε δηλώσει στην New York Times η διάσημη περφόρμερ. «Μετά, έμαθα τα πάντα για εκείνη. Διάβασα οχτώ βιογραφίες της, και είδα τόσες ομοιότητες με τον εαυτό μου. Είμαστε και οι δύο Τοξότες, είχαμε κακές μητέρες. Και εςπίσης είχε αυτή την εξαιρετική ένταση στα συναισθήματά της, μπορούσε να είναι ευάλωτη και δυνατή ταυτόχρονα.»

    Η περφόρμανς της Αμπράμοβιτς έκανε πρεμιέρα παρά τον κορονοϊό στις 3 Σεπτεμβρίου σε κοινό 500 ατόμων στην Κρατική Όπερα της Βαυαρίας, στο Μόναχο. Φυσικά, όπως συνηθίζεται, οι αντιδράσεις ήταν πολλές και διαφορετικές μεταξύ τους. Άλλοι θαύμασαν την προσέγγιση της Αμπράμοβιτς και άλλοι θεώρησαν το έργο της «ύβρις» προς την σπουδαία υψίφωνο.

    Mαρία Κάλλας: Επιστολές και Αναμνήσεις

    Η τελευταία ηθοποιός που θα αναλάβει το δύσκολο έργο του να ενσαρκώσει την δυναμική σοπράνο είναι η Μόνικα Μπελούτσι, και μάλιστα στο Ηρώδειο, όπου θα ξεκινήσει και η παγκόσμια περιοδεία της παράστασης.

    Στην παράσταση «Επιστολές και Αναμνήσεις», η Μόνικα Μπελούτσι καλείται να αναγνώσει αδημοσίευτες επιστολές και γράμματα της Μαρίας Κάλλας, που γράφτηκαν από την ίδια από το 1946 μέχρι και το 1977, κατά τη διάρκεια δηλαδή των πιο ένδοξων, αλλά και πιο «σκοτεινών» ημερών της Κάλλας.

    Οι επιστολές αποτελούν «ανακάλυψη» του Τομ Βολφ, σκηνοθέτη και της παράστασης, αλλά και της ταινίας «Maria by Callas», ο οποίος συγκέντρωσε πάνω από 350 αδημοσίευτα γράμματα της Κάλλας.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΗ Μόνικα Μπελούτσι στο Ηρώδειο12.09.2018

    Η ίδια η Μπελούτσι έχει δηλώσει ότι «τα γράμματα είναι τόσο πανέμορφα. Είναι αδύνατον να μην δει κανείς μέσα στην ψυχή αυτής της καταπληκτικής καλλιτέχνιδας». 

    Από την μεριά του ο Βολφ διέκρινε μία «χημεία» ανάμεσα στη διάσημη ηθοποιό και την ντίβα της όπερας. «Η Μπελούτσι ερμήνευσε με ακρίβεια την δύναμη και την ευαισθησία της ντίβας. Η Μόνικα, ως διασημότητα και η ίδια, κατάφερε να κατανοήσει την γυναίκα πίσω από τον θρύλο».

    Στη χώρα μας, η παράσταση θα πραγματοποιηθεί στο Ηρώδειο στις 28, 29 και 30 Σεπτεμβρίου.

    Περισσότερα από Σαν σήμερα
    Sparkling city: Aυτό το Φθινόπωρο δες την πόλη μ’ άλλα μάτια
    Για να λαμβάνετε κάθε εβδομάδα στο email σας
    προτάσεις και προσκλήσεις από το Monopoli.gr
    ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
    Αλλαγή μεγέθους γραμμάτων
    Επιλογή contrast