MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
28
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Κάποιοι θα μείνουν σπίτι, αν τους βοηθήσουμε

Οι πωλητές του περιοδικού δρόμου «Σχεδία» ζητούν να τους ανοίξετε το σπίτι σας για να μπορέσουν να επιβιώσουν. Δείτε πως.

author-image Στέλλα Χαραμή

Τους ξέρεις. Καμιά φορά και με το μικρό τους όνομα. Ή τουλάχιστον τους συναντάς συχνά. ‘Εχουν ηλιοκαμμένα πρόσωπα (ακόμα και το χειμώνα) από την πολύωρη έκθεση τους στον ήλιο, στέκουν διακριτικά –  με κρύο ή με ζέστη – στο κέντρο κάποιας πλατείας ή στην έξοδο ενός σταθμού μετρό. Και πάντα σε καλούν για να τους κρατήσεις στην επιφάνεια της ζωής φωνάζοντας «Σχεδία». Γι’ αυτούς τους ανθρώπους η, παγκοσμίως διάσημη, οδηγία των ημερών «Μένουμε σπίτι» δεν είναι εφικτή. ‘Οχι γιατί είναι ανυπάκουοι, αλλά γιατί δεν έχουν σπίτι. Κι εξάλλου, εξαρτάται πως περιγράφει ο καθένας το σπίτι του.

Η πλειονότητα των πωλητών της «Σχεδίας» μένει σε μικροσκοπικές αποθήκες ή γκαρσονιέρες χωρίς ρεύμα, τηλέφωνο και άλλα μέσα επικοινωνίας με τον έξω κόσμο. Άλλοι κατοικούν σε ξενώνες αστέγων και κάποιοι – οι λιγότεροι – είναι ολότελα ανέστιοι. Ναι, δεν αγγίζει όλους το «Μένουμε σπίτι». Κι ούτε το δίλημμα τους είναι Netflix ή διάβασμα.

Από τις πιο χαρακτηρικές πωλήτριες της Σχεδίας, η κυρία Δήμητρα Πιάγκου.

Αποσύρθηκαν από το δρόμο

Το ανθρώπινο δυναμικό του γνωστού περιοδικού δρόμου – αυτού του οργανικού κομματιού στο δημόσιο χώρο της πόλης – υπολογίζεται στα 150 άτομα· και από τις αρχές Μαρτίου βρίσκεται σε εξαιρετικά δεινή θέση. «Η κίνηση στους δρόμους είχε περιοριστεί και, σχεδόν, κανείς περαστικός δεν τους πλησίαζε φοβούμενος μήπως κολλήσει κάτι. Την ίδια ώρα, ένα μεγάλο ποσοστό του σώματος των πωλητών είναι σε ευαίσθητη ηλικία, ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες, δηλαδή, και δεν μπορούσαμε να διακινδυνεύσουμε την ασφάλεια τους. ‘Επρεπε να αποσυρθούν από το δρόμο» εξηγεί ο ιδρυτής και διευθυντής της «Σχεδίας», Χρήστος Αλεφάντης.

Κλειστό και το «Shedia home» στην Κολοκοτρώνη λόγω των μέτρων για τον κορονοϊο.

Αποκλεισμένοι ξανά;

‘Ετσι, οι άνθρωποι που πάλευαν με νύχια και με δόντια – οι περισσότεροι ηλικιωμένοι – να ενταχθούν και πάλι στην ζωή και την παραγωγική διαδικασία βρέθηκαν ερήμην τους να φλερτάρουν ξανά με τον αποκλεισμό.
Καθώς η βιωσιμότητα του περιοδικού άρα και η δική τους βιωσιμότητα κινδύνευε άμεσα, χρειάζονταν ακαριαίες λύσεις. H κυκλοφορία της «Σχεδίας» ανεστάλη μέχρι το τέλος Μαρτίου και ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η καμπάνια για την εξασφάλιση συνδρομών για τα επόμενα τεύχη που θα υποκαταστήσουν τις πωλήσεις στο δρόμο.

Στάση πλατείας Κοραή, Πανεπιστήμιο, σταθερό στέκι των πωλητών.

Κάλεσμα σε συνδρομητές

Κατά τις πρώτες 48 ώρες που κοινοποιήθηκε στα social media το ζήτημα επιβίωσης τους, 1000 νέοι συνδρομητές προστέθηκαν στην ομάδα στήριξης της «Σχεδίας». Αν το πρώτο κύμα συνδρομητών βρει μερικές χιλιάδες μιμητών ακόμα, τότε οι πωλητές θα εξασφαλίσουν περί τα 50-70 ευρώ για να καλύψουν κάποιες στοιχειώδεις ανάγκες. Αλλά για ποιες ανάγκες μιλάμε μ’ ένα τόσο χαμηλό μηνιαίο εισόδημα; Και χωρίς – εννοείται – να συμπεριλαμβάνονται στους εργαζόμενους που πλήττονται από την επιδημία προκειμένου να εξασφαλίσουν κρατικό επίδομα;

Η κατάσταση για τους πωλητές της «Σχεδίας» φαντάζει δραματική και δεν είναι λίγοι εκείνοι που εκφράζουν την απελπισίας τους. «Τα νέα δεδομένα τους έχουν βυθίσει στο σκοτάδι. Ενώ είχαν ενεργοποιηθεί κοινωνικά και επαγγελματικά κι ένιωθαν πιο δυνατοί, τώρα τρέμουν για το αύριο. Ξέρετε πόσες φορές ακούσαμε αυτές τις μέρες τη φράση “αν κλείσει η Σχεδία θα πεθάνουμε”», ομολογεί ο Χρήστος Αλεφάντης.

Η ηθοποιός Γιουλίκα Σκαφιδά σε μια από τις τακτικές δράσεις υποστήριξης της «Σχεδίας» από Ελληνες καλλιτέχνες.

Δράσεις στήριξης

Κατά συνέπεια, το σχέδιο των συνδρομών είναι μια μόνο χειρονομία που θα μπορούσε να λειτουργήσει υποστηρικτικά. Δεδομένου, όμως, ότι πρόκειται για ηλικιωμένους ανθρώπους, που έχουν “πατήσει” τα 70 τους χρόνια και που στην πλειονότητα τους ζουν εντελώς μόνοι, προ πολλούν αποκομμένοι από το συγγενικό περιβάλλον, ο οποιοσδήποτε συγχρωτισμός γι’ αυτούς θεωρείται απαγορευτικός.

Στη «Σχεδία» επεργάζονται σκέψεις για ένα κάλεσμα σε ενώσεις μοτοσυκλετιστών που θα μπορούσαν να παραδώσουν τα ψώνια κατ’ οίκον καθώς και σε άλλους κλάδους που με τη συμβολή τους θα διέψευδαν το αίσθημα αυτών των 150 ανθρώπων πως θα βρεθούν και πάλι στο δρόμο, μόνοι και ανέστιοι: Από τη δωρεά βιβλίων μέχρι και φθηνών συσκευών που θα τους φέρουν σε επαφή με μια, τρόπον τινά, «κανονικότητα».

Στην έξοδο του σταθμού μετρό της Ακρόπολης, στον πεζόδρομο της Μακρυγιάννη.

Χώρος στο σπίτι για τη «Σχεδία»

Στο μεταξύ, το τεύχος της «Σχεδίας» Απριλίου αναμένεται να κυκλοφορήσει – με μικρή καθυστέρηση λόγω των συνθηκών – κατά την πρώτη εβδομάδα του μήνα. Στους σταθερούς αναγνώστες του οι άνθρωποι της «Σχεδίας» καλούν και καινούργιους· εξασφαλίζοντας το είτε με τετράμηνη συνδρομή (έναντι 16 ευρώ) είτε με δίμηνη (έναντι 8 ευρώ). Την ίδια ώρα, παρέχεται και η δυνατότητα της ηλεκτρονικής συνδρομής με τις ίδιες ακριβώς χρεώσεις. Από όλα τα έσοδα, το 50% θα διατεθεί στους πωλητές, όπως ακριβώς γινόταν μέχρι πρότινος. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να κλικάρουν στην ιστοσελίδα του περιοδικού για όλες τις λεπτομέρειες www.shediart.gr είτε να καλέσουν στα γραφεία του περιοδικού (213 – 0231220). Θα είναι σαν να κάνουν χώρο στο σπίτι τους για 150 ανθρώπους.

Περισσότερα από Art & Culture
VIMA_WEB3b