MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
15
ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΠΊΚΑΙΡΑ

Interfaces: Το καινοτόμο πρότζεκτ της Στέγης που άλλαξε τα δεδομένα για τη σύγχρονη μουσική στη χώρα μας

Μετά από αμέτρητες δράσεις και προγράμματα, το 4ετές πρότζεκτ της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ολοκληρώθηκε με επιτυχία!

author-image Τατιάνα Γεωργακοπούλου

Μετά από τέσσερα χρόνια πρωτοποριακών δράσεων και προγραμμάτων για την ανάπτυξη κοινού σύγχρονης μουσικής σε Ελλάδα και Ευρώπη, το πρότζεκτ Interfaces ολοκληρώθηκε.

Η ιδέα πίσω από το Interfaces

Όλα ξεκίνησαν το 2016 στο πλαίσιο του προγράμματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Creative Europe, ενός εργαλείου για την στήριξη του οπτικοακουστικού, πολιτισμικού και δημιουργικού τομέα στην Ευρώπη -και βασικός συγχρηματοδότης του Interfaces. Εκείνη τη χρονιά, η Στέγη ήταν ο πρώτος φορέας στην Ελλάδα που σχεδίασε και ανέλαβε ένα έργο τόσο μεγάλης κλίμακας. Το Interfaces, δηλαδή, αποτέλεσε ένα έργο μεγάλης διάρκειας, με πολλούς και διαφορετικούς μεταξύ τους διεθνείς εταίρους, που όλοι τους όμως διακρίνονται από μία εκτεταμένη εμπειρία στη σύγχρονη μουσική, την διαχείριση και τον πειραματισμό με τα νέα πολυμέσα, γεγονός πολύ σημαντικό για την επίτευξη της ανταλλαγής τεχνογνωσίας.

Οι συνεργάτες της Στέγης ήταν πανεπιστήμια, όπως το De Montfort University στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, διεθνή ερευνητικά κέντρα και πολιτισμικοί φορείς και κέντρα πολιτισμού IRCAM στην Γαλλία , ZKM-Κέντρο για τις τέχνες και την τεχνολογία των μέσων στην Γερμανία, CREMAC στη Ρουμανία, Q-O2 και Ictus στο Βέλγιο και Klangforum Wien στην Αυστρία.

Βασικός πυρήνας και στόχος του Interfaces, λοιπόν, ήταν τα αναπτυχθούν νέα μοντέλα και πρακτικές για την ανάπτυξη κοινού της σύγχρονης μουσικής στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Αυτό κατέστη δυνατό με τις δράσεις που εισήγαγε τα τελευταία τέσσερα χρόνια η Στέγη, από εκπαιδευτικά προγράμματα μέχρι και μουσικές εκδηλώσεις που αψηφούν τους “κανόνες” μιας κανονικής συναυλίας.

Όπως δήλωσε και ο Εκτελεστικός Διευθυντής και Επικεφαλής Μουσικών Προγραμμάτων της Στέγης και συν-διευθυντής του έργου, Χρήστος Καρράς, “η σύγχρονη μουσική παντού στον κόσμο και στην Ευρώπη είναι ένας τομέας δημιουργίας που έχει σχετικά μικρό κοινό. Ο κόσμος “φοβάται” τους νέους τρόπους παραγωγής μουσικής που ξεφέυγουν από αυτά που έχουμε συνηθίσει να ακούμε.” Έτσι, στόχος του προγράμματος της Στέγης ήταν η δημιουργία νέων ιδεών για τα σημεία διεπαφής μεταξύ κοινού και μουσικής. Εξού και ο τίτλος Interfaces.

Όλα όσα έγιναν κατά τη διάρκεια του πρότζεκτ

Με στόχο την προσέγγιση μιας ευρείας γκάμας κοινού, με έμφαση στο νεανικό κοινό, αλλά και σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες ή ομάδες που δεν συχνάζουν σε συναυλιακές αίθουσες, η Στέγη σε συνεργασία με εκατοντάδες καλλιτέχνες σχεδίασε μια σειρά δράσεων, με στόχο την προώθηση της σύγχρονης μουσικής.

Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, οι δράσεις αυτές αποτελούσαν προσπάθειες να διευρυνθούν τα ορία της μουσικής πέρα από τους περιορισμούς της “παραδοσιακής” συναυλίας, να δοθούν ευκαιρίες σε νέους και πρωτοποριακούς καλλιτέχνες και φυσικά οι νέοι να εξοικειωθούν με τη σύγχρονη μουσική.

Στο επίπεδο των παραστάσεων, το Liquid Room σε συνεργασία με το Ictus αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα των δράσεων αυτών, που παρακολουθήσαμε και βιώσαμε τα τελευταία τέσσερα χρόνια χάρη στο Interfaces. To Liquid Room επιχείρησε να αποδομήσει την “κανονική” συναυλιακή συνθήκη, με παράλληλες μουσικές δράσεις στον ίδιο χώρο, ώστε ο ακροατής να μην χρειάζεται να παραμείνει σε έναν χώρο επί ώρες παρακολουθώντας το ίδιο θέαμα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑTuned city: Ένα ηχητικό φεστιβάλ στην αρχαία Μεσσήνη με ελεύθερη είσοδο12.09.2018

Μια πρωτοποριακή δράση στην αρχαία Μεσσήνη

Στον ελληνικό χώρο, μία από τις πιο αξέχαστες και ταυτόχρονα πρωτοποριακές δράσεις της Στέγης και του Interfaces, αποτέλεσε το site specific event “Tuned City στην αρχαία Μεσσήνη το 2018. Για 3 ημέρες, η αρχαιοελληνική πόλη της Μεσσήνης μεταμορφώθηκε σε μια τεράστια πλατφόρμα καλλιτεχνικής παραγωγής και παρουσιάσεων, συζητήσεων και διαμεσολάβησης της τέχνης του ήχου και της μουσικής σε δημόσιους χώρους. Χωρίς καμία προϋπάρχουσα τεχνική υποδομή και με τα συνηθισμένα εμπόδια που συναντάμε σε χώρους μνημείων, το Tuned City επιχείρησε να διερευνήσει πως μπορούμε να διερευνήσουμε με τον ήχο έναν χώρο και συγκεκριμένα μια αρχαία πόλη τεράστιου ενδιαφέροντος και ιστορίας, όπως είναι η αρχαία Μεσσήνη.

Ηχητικός περίπατος στη Θεσσαλονίκη

Σε πιο πρόσφατες δράσεις βλέπουμε την δωρεάν εφαρμογή “My City, My Sounds” που σε συνεργασία με την ZKM σχεδιάστηκε για να φέρει την εμπειρία της σύγχρονης μουσικής στο δημόσιο χώρο. Συγκεκριμένα, αυτή τη στιγμή μπορείς με την εφαρμογή και τα ακουστικά σου να κάνεις έναν διαδραστικό “ηχητικό” περίπατο στην πόλη της Θεσσαλονίκης, και ειδικά στα σημεία που προτείνει ο χάρτης της εφαρμογής, ακούγωντας τη μουσική που ο καθένας από τους 8 μουσικούς εμπνεύστηκαν για το κάθε σημείο.

Το μέλλον του Interfaces και της σύγχρονης μουσικής στην Ευρώπη

Το τέλος του “πρώτου γύρου” του Interfaces θα σημάνει το συνέδριοInterfaces: Πολιτιστικές συνεργείες, δημιουργικότητα και καινοτομία,” μια διήμερη εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 5 και Παρασκευή 6 Μαρτίου στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση.

Το συνέδριο θα εξετάσει ιδέες, προοπτικές και εργαλεία που αναπτύχθηκαν στη διάρκεια του τετραετούς συνεργατικού πρότζεκτ Interfaces, με τέσσερις βασικές θεματικές: Πολιτισμός-Καινοτομία & Ψηφιακά Μέσα, Συμπερίληψη-Πολυπολιτισμικότητα-Πρόσβαση-Ισότητα στις Τέχνες Και τον Πολιτισμό, Τέχνη-Δημόσιος Χώρος και Δημόσια Σφαίρα και Δικτύωση-Συνεργασία-Επαγγελματική Ανάπτυξη και Εξέλιξη στον Τομέα του Πολιτισμού.

Φυσικά, αυτό δεν είναι το τέλος των προσπαθειών της Στέγης να δημιουργήσει ένα πεδίο για την ανάπτυξη της σύγχρονης μουσικής στην χώρα μας και την Ευρώπη. Εξάλλου, τα προγράμματα και οι δράσεις του Interfaces δεν ήταν βραχύχρονα και πολλά από αυτά συνεχίζονται και θα συνεχίζονται ακόμα από τους συνεργάτες της Στέγης.

Φωτογραφία από τη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στην Στέγη για την ολοκλήρωση του Interfaces.

Στόχος της Στέγης ήταν πάντα να “αφήσει” ίχνη καινοτομίας πίσω της, να παραχθεί υλικό που θα μείνει πίσω ως παρακαταθήκη και θα μπορέσει να λειτουργήσει ως εργαλείο για το μέλλον. Παράλληλα, μέσω του πρόγραμματος δημιουργήθηκαν σχέσεις συνεργασίας τόσο με σημαντικούς ευρωπαϊκούς φορείς πολιτισμού όσο και με διεθνείς καλλιτέχνες, μια στρατηγική δικτύωσης που ο Χρήστος Καρράς αποκάλεσε πολύ σημαντική.

Με τον πρωταρχικό σκοπό του Interfaces, την ανάπτυξη κοινού σύγχρονης μουσικής στην Ευρώπη, να έχει επιτευχθεί, η Στέγη τώρα κοιτάζει μπροστά και θέτει νέους στόχους: την καλλιτεχνική εξέλιξη και την δυνατότητα κινητικότητας των καλλιτεχνών σε νέες χώρες και χώρους. Μένει να δούμε μόνο πώς θα τα καταφέρει και αυτή τη φορά.

Περισσότερα από Επίκαιρα