MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
16
ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Silent Move: (Ανα)καλύπτοντας το βουβό σινεμά

Βωβή ταινία με ηλεκτρονική μουσική… γίνεται; Οι Silent Move εξηγούν την ιδιαίτερη «συνταγή» τους, μιλώντας για τη συνεργασία τους ως ντουέτο. Ο Βασίλης Τζαβάρας και ο Γιάννης Παξεβάνης, εραστές του βωβού κινηματογράφου και μουσικοί στο επάγγελμα, είπαν να «συστεγάσουν» τις δύο μεγάλες τους αγάπες κάτω από τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στο διήμερο In Mute Festival που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 12 και την Κυριακή 13 Οκτωβρίου. Κεντρικό θέμα του, ο διάλογος της σύγχρονης μουσικής έκφρασης με το βωβό σινεμά. Οι Silent Move επιλέγουν να ντύσουν μουσικά την ταινία του Epstein, “Η Πτώση του Οίκου των Άσερ” από το ομώνυμο διήγημα του Edgar Allan Poe, ενώ αναρωτιούνται τι άραγε θα έκανε ο σκηνοθέτης στη θέση τους…Πηγή: adartes107.gr

Monopoli Team
-Υπάρχει κάποιο μουσικό είδος που θεωρείτε ότι περιγράφει τη δουλειά σας;
Β.Τ.: Ουσιαστικά κινούμαστε στο χώρο της πειραματικής μουσικής. Βασιζόμαστε πάρα πολύ στον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό με την χρήση κλασικών οργάνων αλλά και νέας τεχνολογίας. Θα έλεγα ότι υπάρχουν αρκετές μουσικές επιρροές ηλεκτρονικής μουσικής, ambient αλλά και rock.
Γ.Π.: Βέβαια, τα όρια της πειραματικής μουσικής μπορεί να ξεκινούν από ambient και να φτάνουν μέχρι avant-garde.

– Πώς γεννήθηκε η ιδέα γι’ αυτό το «πάντρεμα» παλιού σινεμά και νεωτερικού ήχου;
Γ.Π.: Κάνοντας τις μουσικές για τα ντοκιμαντέρ του Εξάντα και δουλεύοντας ουσιαστικά με την εικόνα, προέκυψε η ιδέα ενώ δεν το περίμενα. Πάντως ως ηχολήπτης, έχω προσέξει μια συνολική τάση προς το ασπρόμαυρο που υπάρχει στην εποχή μας, προς τη γοητεία του παλιού, του vintage.
Β.Τ.: Μάλιστα πριν κάποια χρόνια βραβεύτηκε η ταινία «the Artist», ένας ύμνος στον βουβό κινηματογράφο. Άρα υπάρχει ένα τέτοιο ρεύμα στο εξωτερικό. Η δική μας συνεργασία προκύπτει, φυσικά, κι από μια μεγάλη αγάπη και των δυο μας για το βουβό σινεμά.

-Θα μπορούσατε να περιγράψετε το πώς δουλεύετε; Πώς συνθέτει κανείς σε εικόνα πρώτα και μετά σε πεντάγραμμο;
Β.Τ.: Κατ’ αρχήν βλέπουμε την ταινία πολλές φορές. Μετά αρχίζει ο αυτοσχεδιασμός με αφορμή όσα είδαμε και τέλος αποφασίζουμε τί υλικό θα κρατήσουμε αλλά και ποιά στάση θα πάρουμε απέναντι στην ταινία. Θα ακολουθήσουμε απλά ή θα τονίσουμε τη δράση; Θα δώσουμε ένα χαρακτήρα σκοτεινό, έντονο; Υπάρχει λοιπόν ένας σκελετός, αλλά αφήνει πάντοτε περιθώριο αυτοσχεδιασμού για εκείνη τη στιγμή.
Γ.Π.: Γενικώς η λέξη «κέντρο» είναι το κλειδί για τη δουλειά που κάνουμε. Από όλο αυτό το οπτικό υλικό, κάτι θα βρεθεί να ξεχωρίσει αυτό το κάτι, συγκεκριμένο ή μη, λειτουργεί σαν κεντρική ιδέα της σύνθεσης.

-Στην απαρχή του, ο βωβός κινηματογράφος πράγματι συνοδευόταν από ζωντανή μουσική. Αισθάνεστε λοιπόν ότι αναβιώνετε την ατμόσφαιρα της πρώιμης εποχής του σινεμά;
Β.Τ.: Από τη μια, η live μουσική ξεφεύγει από τις σύγχρονες αίθουσες με το Dolby surround, έχει κάτι από τα παλιά. Από την άλλη όμως, ο ήχος μας δεν παύει να είναι κάτι καινούργιο.
Γ.Π.: Εμείς θέλουμε να «παντρέψουμε» την ατμόσφαιρα αυτή με τον αυτοσχεδιασμό: αφενός δουλεμένη μουσική για την ταινία και αφετέρου έκφραση της στιγμής. Αισθανόμαστε σαν να κάνουμε μια νέα μουσική πρόταση: πώς θα το αντιμετώπιζε ο σκηνοθέτης αν ζούσε; Ποτέ δεν θα μάθουμε τί θα έκαναν οι άνθρωποι αυτοί με τα δικά μας μέσα ή εμείς με τα δικά τους.

-Πρώτα ο Nosferatu του Murnau, έπειτα η Jeanne d’ Arc του Dreyer και τώρα Η Πτώση του Οίκου των Άσερ του Epstein. Με ποιο κριτήριο επενδύσατε στις συγκεκριμένες ταινίες;
Γ.Π.: Επιλέγουμε ταινίες που μας ταιριάζουν και σαν ύφος. Προσπαθούμε ν’ αποφύγουμε τις πολύ γνωστές ταινίες, ώστε να μπορεί κανείς ν’ ανακαλύψει την ταινία και εμάς ταυτόχρονα.
Β.Τ.: Οι ταινίες αυτές εμπεριέχουν μια τρομερή δόση αυτοσχεδιασμού, πειραματισμού. Το ίδιο και η πειραματική μουσική, η οποία προσπαθεί να γίνει κάτι παραπάνω από μουσική, να σπάσει τις παλιές φόρμες.

-Στις τέσσερις ταινίες του φεστιβάλ υπάρχει το δραματικό στοιχείο. Σχετίζεται με την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα της χώρας;
Β.Τ.: Η Πτώση του Οίκου των Άσερ είναι μια ταινία με τεράστιο ενδιαφέρον, σκοτεινή, μακάβρια και gothic, με εκπληκτικές σκηνές για τα μέσα της εποχής. Η επιλογή των ταινιών, ιδίως της Απεργίας του Eisenstein, δεν μας φαίνεται καθόλου τυχαία.
Γ.Π.: Όπως επίσης δεν είναι τυχαία και η επιλογή των συμμετεχόντων, όπως ο Laurence English. Η κοινωνικοπολιτική κατάσταση επηρεάζει τη ζωή μας έτσι κι αλλιώς, είτε το βγάλεις μπροστά σαν «σημαία» είτε όχι.

-Ποιοι είναι οι στόχοι του In Mute Festival και ποιο είναι προσωπικό σας μήνυμα μέσω αυτού;
Β.Τ.: Ευελπιστούμε να γίνει θεσμός αυτό το φεστιβάλ, ως μια ανάγνωση της τέχνης πολύ διαφορετική απ’ ότι έχουμε συνηθίσει, ειδικά στην Ελλάδα.
Γ.Π.: Το μήνυμα για μας είναι «δημιουργία». Αυτή, νομίζω, είναι και η απάντησή μας στην κοινωνικοπολιτική κατάσταση.

Περισσότερες πληροφορίες για το In Mute Festival ΕΔΩ


Τατιάνα Φύσσα

Βρείτε τους Αdartes στο facebook 

Περισσότερα από Μουσικά Νέα
Σχετικά Θέματα
Μουσικά Νέα
5η Ακρόαση της Μικρής Άρκτου: Μια συναυλία-γιορτή για το ελληνικό τραγούδι στην Τεχνόπολη
Μουσικά Νέα
“The Life of a Showgirl”: H Taylor Swift ανακοίνωσε το 12ο στούντιο άλμπουμ της
ΕΙΔΑΜΕ / Συναυλίες
«Τα παιδιά στην κερκίδα είναι η μόνη σου ελπίδα»
Μουσικά Νέα
Οι Septicflesh συναντούν την ΚΟΑ στο Ηρώδειο – Επιπλέον ημερομηνία
Μουσικά Νέα
Sani Festival: Η ιέρεια της παγκόσμιας σκηνής Grace Jones μάγεψε το κοινό στον Λόφο της Σάνης
Μουσικά Νέα
Ο Σταύρος Ξαρχάκος στο Ηρώδειο: Sold out και νέα ημερομηνία για το «Ταξίδι στο Φως»
Cine News
Κοινωνική Σαπίλα: Το Guitarte Ensemble ντύνει μουσικά τη βωβή ταινία του Στέλιου Τατασόπουλου
Μουσικά Νέα
Σουηδία: Sold out φεστιβάλ ανταλλάζει ένα εισιτήριο για ενα… νεφρό
Μουσικά Νέα
Χορεύοντας με το νέο κύμα: Οι Nouvelle Vague έρχονται στον λόφο Σάνης
Εκδηλώσεις
Η Ματούλα Ζαμάνη ταξιδεύει στη Σύρο για μια μεγάλη συναυλία
Μουσικά Νέα
Το Off The Hook Festival 2025 επιστρέφει στο ΟΑΚΑ – Τα πρώτα ονόματα του line up
Μουσικά Νέα
Η Ταράτσα του Φοίβου: Επιστρέφει τον Σεπτέμβριο στο Άλσος με νέους special guests